Mexická vlna: Kde se vzala a je skutečně mexická?

Mexickou vlnu známe všichni. Jde o spolupráci publika na sportovních utkáních, kdy fanoušci současně postupně se zvednutýma rukama vyskočí (nebo stoupnou) na jednom sloupci tribuny, po nich se postaví další řada, čímž vznikne vlna, která postupuje obvodem tribuny. Fanoušci v publiku jsou na ní předem domluvení nebo k ní vybízejí tzv. roztleskávači nebo maskoti zápasu.

Mexická vlna

Nemexická mexická vlna

Ať už na baseballu, fotbale nebo na jiném sportovním klání, mexická vlna se stala klasikou. I přes svůj název paradoxně z Mexika nepochází. Traduje se, že mexická vlna vznikla v USA v 80. letech. Název "mexická" získal tento jev proto, že se široce rozšířil na mistrovství světa v kopané v roce 1986 v Mexiku.

Otec mexické vlny

Vynálezcem mexické vlny je George Henderson - sportovní fanoušek tělem i duší. Sporty jako baseball, americký fotbal a hokej miloval natolik, že se jimi nakonec začal i živit. Ne však jako sportovec, ale roztleskávač. Tedy člověk, který svým nadšením a elánem dokáže strhnout fanoušky kolem sebe. Byl v tom dokonce tak dobrý, že se mu podařilo vymyslet tzv. mexickou vlnu - i když to vlastně bylo omylem...

Když Henderson v roce 1980 roztleskával zápas v Edmontonu a pokoušel se, aby všichni fanoušci současně vyskočili, nálada byla skutečně bujará. Nepočítal s tím, že mezi fanoušky v publiku převažují alkoholem posilnění Kanaďané, kteří už nebyli schopni zkoordinovat své pohyby tak, aby se zvedli všichni současně. Vyskakovali postupně jeden za druhým, a tak vznikla první improvizovaná mexická vlna v historii.

Mexická vlna - Mexiko

Henderson z ní měl takovou radost, že ji rok na to zopakoval úmyslně, při zápase Oakland Athletics vs. New York Yankees. Počáteční pokusy byly krušné, ale když diváci pochopili, o co se snaží, dali do toho duši a vlna se rozvlnila tribunou.

Odtud se rozšířila do celého světa a stala se fenoménem sportovních zápasů.

Zeptejte se nás

Jsme připraveni zodpovědět jakékoliv vaše dotazy. Nejste si jisti vhodností termínu, programu, fyzickou náročností nebo vás zajímá něco jiného? Ozvěte se nám telefonicky, emailem, případně využijte kontaktní formulář.

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru

Získejte přístup ke zlevněným zájezdům a novinkám v katalogu a využijte slevy 500 Kč.